Gepersonaliseerd drukwerk.
Variabele data printing
In zijn meeste uitgebreide vorm is variabele data printing een technologie om databases en printers te linken en om de lay-out volgens bepaalde regels geautomatiseerd uit te voeren. Het resultaat is het printen van unieke drukvellen, waarbij de inhoud van elk drukvel verschillend is. Een meer toegankelijke vorm van variabele data printing is de zogenaamde NAW, dit staat voor Naam – Adres – Woonplaats. Dit houdt in dat je zelf documenten op een heel eenvoudige manier kan personaliseren. Een voorbeeld: Je organiseert een ontdekmoment voor 50 bedrijven en je wil deze persoonlijk uitnodigen. Dat kan je met een “instap grafische printer”. De sleutel ligt bij de voorbereiding. Je hebt een database nodig, dat kan een Excel bestand zijn met de naam, voornaam, straat, straatnummer, postcode en gemeente. Je hebt een grafisch pakket nodig, dat had je toch al nodig om al het voorgaande te verwezenlijken, denk hierbij aan Adobe Indesign. Je linkt de inhoud van de database met je opmaak, maakt een PDF-bestand en print 50 unieke gepersonaliseerde uitnodigingen. Hetzelfde proces kan je hanteren voor het printen van de gepersonaliseerde omslagen.
De workflow
In een voorgaand hoofdstuk hebben we het gebruik van een RiP besproken. Een grafische printer uitgerust met deze optie biedt u ook de mogelijkheid om verder te gaan met Variabele Data Printing. Je kan dan variabele data combineren met vooraf verwerkte beelden zodat je heel snel gepersonaliseerde documenten print. Ook biedt het gebruik van de RiP de mogelijkheid om van het VDP-gegeven een werkstroom te maken zodat je met een minimum aan manuele ingrepen een optimaal resultaat behaalt. Gezien de toelichting van dit proces ons te ver leidt in deze publicatie hou ik het hierbij. Het is belangrijk te weten dat de mogelijkheid er is.
Het resultaat
Het blijft mijn stelligste overtuiging dat men veel te weinig gebruik maakt van deze evolutie die is voortgekomen uit de technologie van digitaal drukken. Je maakt unieke documenten op naam, én je hebt de mogelijkheid om je doelgroep persoonlijk aan te spreken. Centraal staat de database en daar knelt vaak het schoentje. Databaseverrijking en het up-do-date houden van de gegevens is een opgave die onderschat blijkt. Variabele data printing doet ons ook naar de marketing kijken. Andere strategieën, op kleine schaal, zijn een optie. Nogmaals, bij grotere en meer complexe projecten ga je best naar een drukker.